CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Saturday, January 17, 2009

Diri ini...
















Best je rasa hari ni….entahla…mungkin baru balik bercuti kot….lapang hati dan fikiran dapat tengok angin ombak menderu dengan kencang…burung-burung pun macam tahu pulak saya rindukan siulan mereka…hehehehe….so di awal pertemuan kita ni saya nak perkenalkan la diri saya sket…mana la tau melalui perkenalan yang pertama ini saya boleh mengenali lebih ramai kawan baru di luar sana…InsyaAllah…Orang pernah berkata nama kadangkala menggambarkan peribadi seorang insan, bagi saya ia ada juga kebenarannya kerana nama saya Noor Azlina binti Hassan dan saya lebih selesa jika orang memanggil saya Lina…Mak saya yang bagi nama tu tau….sayang kat mak…rindu la pulak nak balik kampung…huhuhuhu…Maksud nama saya tu ialah “cahaya kelembutan kami”. Mendalam maksud tu tau…

Saya mula mendapat didikan awal di Sekolah Rendah Kebangsaan Jengka 15, anak felda la saya ni….”kampung koi yang tercinta “ ikut loghat orang Pahang. Sekolah menengah saya pun tak la jauh sangat cuma 9 km je dari rumah, tapi result best sket masa UPSR, so kena duduk asrama la jugak…masuk aliran agama masa tu atau sekarang ni dikenali sebagai KRK. Lama jugak sekolah kat situ sampai tingkatan lima. Tapi kantoi pulak time SPM…result lingkup la plak...nak pergi matrikulasi macam tak layak pulak dan secara automatiknya saya kena la ambik tingkatan 6. Masa tu sedih sangat-sangat tau tengok kawan-kawan semua dapat masuk universiti ngan matrikulasi….uhuk..dah nasib nak kena pakai uniform lagi kan

Masuk tingkatan 6 saya telah rancang strategi baru...dalam hati selalu ingat ini je peluang saya nak masuk universiti, so kenapa saya tak boleh nak guna segala potensi yang ada untuk cemerlang kan...masa form 5 dulu dah banyak buat silap dan saya tak boleh la ulangi kesilapan yang sama... Kesilapan yang saya lakukan tu tak payah la nak diceritakan di sini….ia suatu yang menyakitkan untuk di kenang…Ape yang penting saya kena rajin berusaha dan jadikan pengalaman lalu itu sebagai sifu untuk meneruskan perjalanan yang mendatang. Alhamdulillah berkat usaha dan doa saya setiap hari sepanjang tempoh dua tahun akhirnya dapat juga saya melangkah masuk ke universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI).Bangga rasa dapat masuk universiti yang jadi idaman ramai pelajar tingkatan enam ketika itu hehehehe. Tapi hal yang lain pulak timbul kerana jurusan yang saya dapat masa tu macam tak berapa best…Pendidikan Bimbingan dan Kaunseling. Apa tu??? Bilik kaunseling kat sekolah pun tak pernah jejak tiba-tiba kena belajar berkaitan bidang ini. Nasib badan nak buat macammana, kalau tolak nanti lagi rugi so saya teruskan jela, mana la tahu kalau ia memang best. Agak lama jugak saya nak sesuaikan diri dengan jurusan yang agak asing bagi diri saya. Hampir dekat tiga semester belajar barula saya mula meminati bidang ini, menarik juga rupanya...boleh belajar macam-macam jenis ragam manusia dan dapat membentuk personaliti diri supaya dapat berkomunikasi dengan lebih baik melalui banyak pendekatan yang bersifat kemanusiaan (humanistik). Dulu saya suka guna pendekatan marah dan menengking orang lain kalau saya tidak berpuas hati dengan mereka tetapi setelah saya belajar bidang ni kenapa saya nak menggunakan lagi pendekatan itu yang saya sendiri dapat rasakan boleh menjauhkan jurang antara saya bersama teman-teman dan ahli keluarga. Saya kena menerima hakikat bahawa setiap manusia itu unik dan mempunyai kekuatan dan kelemahan tersendiri. Justeru, saya fikir tidak salah malahan lebih baik sekiranya saya banyak menggunakan pendekatan kemanusiaan ini dalam menjalani kehidupan seharian. Disamping dapat mengelakkan konflik saya juga dapat memahami hati dan perasaan orang lain....InsyaAllah.

0 comments: